Monday, 30 January 2012

Salahkan Apabila Ada Perasaan Cinta?

Salahkan Apabila Ada Perasaan Cinta?

Cinta satu istilah yang lahir dari perasaan antara seseorang kepada seseorang yang lain. Tanpacinta tidak akan wujud manusia dan keturunannya di atas muka bumi ini. Ada berbagai jenis cinta  : Cinta Allah kepada hambanya, cinta antara ibu bapa dan anak-anaknya, cinta antara suami dan isteri dan begitu juga cinta antara pasangan kekasih.

Cinta antara kekasih sering dipandang serong oleh kebanyakan orang sedangkan pada hakikatnya tidak begitu. Bukan nak membela tetapi ingin memberi pandangan dari sudut yang berbeza.
Cinta satu naluri semulajadi yang diciptakan oleh Allah kepada hambanya. Apabila Allah ciptakan ia sudah tentu ada hikmah dan rahsia disebaliknya. Antara yang boleh dilihat ialah dapat memberi kelangsungan kepada kewujudan umat manusia hingga hari kiamat. Namun ada suara yang mengharamkan seratus peratus hubungan cinta antara pasangan kekasih ini.
Firman Allah S.W.T :

زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين والقناطير المقنطرة من الذهب والفضة والخيل المسومة والانعام والحرث ذلك متاع الحياة الدنيا والله عنده حسن المآب

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga).

Janganlah dikatakan kepada orang biasa bahkan yang berjubah serban pun ada perasaan ini. Mengapa hendak disembunyikan perasaan tersebut? ianya perlu diterjemahkan. Tetapi hendaklah dengan cara yang betul. Bukannya dengan cara yang mungkar.
Jika anda sukakan kepada seseorang, sudah tentu ada sesuatu yang menjadikan anda meminati si dia. Jadi langkah yang anda  perlu lakukan adalah :
1) Merisik latar belakang dirinya.
2)Menyatakan anda suka kepadanya samaada secara sendiri atau melalui rakan.
3) saling mengambil berat antara satu sama lain(Moga tabiat ini berterusan selepas kahwin)
4) Jika sudah cukup bersedia dari segi kewangan dan seumpamanya, masuklah meminang dan cepat-cepat kahwin. Jika tak bersedia lagi, ikatlah dulu tali pertunangan kerana itu lebih mententeramkan jiwa. Tangguh lama-lama perkahwinan pun ada masalahnya juga.
5)sepanjang bertunang jangan sesekali berdating sebab ada yang ketiga sedang menghasut. bahaya tu.
Itulah langkah yang betul bukannya bawa ke hulu – ke hilir membonceng motosikal macam dah kahwin. Orang yang dah kahwin pun tak buat macam tu.

Jangan nafikan perasaan cinta kepada orang yang anda suka. Jika anda nafikan, anda telah melawan fitrah yang ada dalam diri anda. Alir sungai jangan disekat kerana bahayanya lebih buruk kerana air yang disekat itu akan melimpah ke tebing dan berisiko merobohkan benteng yang menghalangnya. Adalah lebih baik alirannya dialihkan sedikit melalui laluan baru iaitulah laluan syariat.

Akhir sekali jangan berkahwin tanpa melihat bakal pasangan terlebih dahulu seperti yang dilakukan oleh orang tua-tua dulu. Nabi telah menyuruh kita melihat bakal isteri kita terlebih dahulu iaitu pada tangan dan wajahnya kerana pada tangan ada tanda kesuburan dan pada wajah ada tanda kecantikan. Sebaiknya biar wakil kita melihatnya tanpa pengetahuan dirinya demi mengelakkan kekecewaan jika berlaku penolakkan dari kita.

p/s- Pandangan ini hanya sesuai untuk golongan dewasa bukannya untuk remaja yang masih bersekolah.

Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
Jangan Pernah Lukakan Si Dia

Sunday, 29 January 2012

KEISTIMEWAAN WANITA

Assalamualaikum.
Salam Blogger and Salam 1 Malaysia...
Hari ni Iz nak kongsi pasal "Keistimewaan Wanita.."



1. Do'a wanita lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda : " Ibu lebih penyayang daripada Bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."


2. Wanita yang solehah ( baik ) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.


3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seperti orang yang senantiasa menangis Karena takut Allah SWT dan orang yang takut Allah SWT akan diharamkan api neraka keatas tubuhnya.


4. Barang siapa yang membawa hadiah ( barang, makanan dari pasar kerumah ) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukai akan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S


5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya, akan tinggal bersama aku ( Rasulullah SAW ) di dalam surga.


6. Barang siapa yang mempunyai tiga anak perempuan atau tiga Saudara perempuan atau dua Saudara perempuan , lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggung jawab, maka baginya adalah surga.


7. Dari Aisyah r.a. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka , maka mereka akan menjadi penghalang baginya api neraka."


8. Surga itu di bawah telapak kaki ibu.


9. Apabila memanggilmu dua orang ibu bapamu maka jawablah panggilan ibumu dahulu.


10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu surga . Masuklah dari manapun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.


11. Wanita yang taat pada suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristigfar baginya selama dia taat kepada suaminya dan rekannya ( serta menjaga sembahyang dan puasanya ).


12. Aisyah r.a. berkata " aku bertanya pada rasulullah SAW, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda "suaminya". Siapa pula berhak terhadap lelaki?" jawab Rasulullah SAW "Ibunya"


13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat pada suaminya, masuklah dia dari pintu surga mana saja yang dia kehendaki


14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia kedalam surga lebih dahulu daripada suaminya ( 10.000 tahun )


15. Apabila seorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristigfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan.


16. Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT


17. Apabila seorang perempuan melahirkan anak, keluarlah ia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkan


18. Apabila telah lahir ( anak ) lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan dari susunya diberi satu kebajikan


19. Apabila semalaman ( ibu ) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT

20.Wanita adalah merupakan perhiasan dunia..dan seindah hiasan adalah seoang wanita solehah...

21.Wanita juga merupakan penyambung zuriat bagi umat manusia..kerana tanpa mereka...tidak wujudnya kita

22.Setiap lelaki lelaki di dunia ini..sentiasa memerlukan seorang insan sebagai pasangan di dunia ini..sebagaimana wanita yang sentiasa memerlukan seorang lelaki dalam kehidupan ini...



Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
Jangan Pernah Lukakan Si Dia

Saturday, 28 January 2012

Kisah Couple

 Assalamualaikum..
Salam blogger and Salam 1 Malaysia..
uish dah berabok blog nie,,,
lama gak la Iz tinggal coz busy nan assigment(keja sekolah..hehehe)..
ok now Iz kembali dengan cita baru :)
hope korang layan la...


A: Awak, boleh jadi awek saya? Saya berkenan sgt lah kat awak. Bagi saya, awak perfect!

B: Ok, boleh je tade masalah. Couple ke?

A: Err...kalo dah mintak jadi awek, maknanya couple la tu kan?

B: Ok. Bila nak kahwin?

A: Err..boleh tak tunggu saya habis belajar dulu tahun depan, pastu tunggu saya dapat keje stabil dulu. Dalam 3 tahun, insyaAllah.

B: Ok, kita putus sekarang gak.

A: Eh, kenapa?????

B: Tiga sebab;

Satu: "awak ajak saya bergelumang dalam dosa utk 3 tahun tanpa akad yang sah. Tiada jaminan awak takkan jumpa saya, sentuh saya dan hal2 berkaitan. Dalam 3 tahun tu kita akan bercakap hal sia-sia tentang soal hati yang tiada berkesudahan. Nanti ada yang terluka. Saya taknak hati saya terluka. Saya pun taknak hati awak terluka."
Dua: "kalau tak bersedia nak kahwin kenapa terburu-buru nak jalin hubungan? Sedangkan kahwin ni spesifiknya adalah utk mereka yg betul2 bersedia zahir batin, agamanya, ekonominya wlpn tak kaya, dan dari banyak sudut. Restu ibu bapa juga perlu difikirkan sama."

Tiga: "lelaki yang beragama tahu bahawasanya ini bukan caranya. Sabar. Tahajjud byk2. Istikharah rajin2. Taubat selalu2. Muhasabah sentiasa2. Ubah slow2. Lelaki beragama takkan beri harapan palsu dengan bermain dengan perasaan, masa dan waktu. Jangan letak harapan seandainya hati tak yakin. Jgn beri harapan pada yang mudah menyerap harapan. Hati wanita ni macam gelas kaca, mudah pecah. Bila dah terluka, susah nak rawat balik. Jangan ada niat nak kahwin je, tapi tindakan ke arah itu tidak ada. Boring. Cari calon ni bukan nak cuba-cuba macam cuba pakaian. "Tak sesuai yang ni, amik yg lain lah." No."

A: Em..tp sy tetap nak awak. Dh bertahun2 tunggu awk.

B: "Mohon padaNya andai hatiku yang kau pohon." Bila dah bersedia, cuba cari saya balik. Tapi ni bukan janji atau beri harapan. Jika sy masih blm berpunya, datang mintak dengan ayah mak terus. Bincang dengan dorang. Ok, saya letak tepon dulu. Salam.

A: Wslm.

(tut tut...)


Ha amacam korang pahamtak kisah disebalik panggilan taliphone nie??
kepada awek-awek kat luar sana korang ley guna cara ni :)
hehehe



Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
Jangan Pernah Lukakan Si Dia

Wednesday, 18 January 2012

Cinta Yang Menyiksa


Pada awal nya roby pun tak menyangka hubungan nya dgn di fina akan berakhir secara tidak baik,..mereka menjalani hubungan yg sudah lumayan lama yaitu sekitar 4 thn an. .. mulanya roby menjalani hubungan dgn fina hanya sebatas pacaran biasa,, namun berjalannya waktu roby pun mumutuskan utk menjalani hubungan yg lebih serius setelah mengetaui fina adalah anak yatim,, yg sejak kecil sudah tgl di rumah pamannya.di mana tempat fina tgl sama sekali tidak mendapatkan kasih sayang,,keluarga fina adalah orang yg tertutup tidak mengenal istilah pacaran atau pun bergaul dgn cwo.. di sinilah akar permasalahan yg sebenarnya.. Si fina menjalani hubungan dgn roby tampa sepengetauan keluarganya, setelah tiga bulan mereka berpacaran hubungan mereka ketauan oleh pamannya hancurlah si fina di gebukin di tampar bahkan di tendang layak nya se ekor anjing,, yg lebih menyedihkan kejadian ini pun dilakukan di luar rumah yg banyak di lihat orang, setelah kejadian itu roby berniat untuk memutuskan fina,,karna kasian melihat kehidupan fina yg sudah menderita sejak kecil di tambah lagi masuk nya dia di kehidupan fina.

Selang beberapa hari mereka roby mengajak fina jalan untuk mengungkapkan rasa kasian itu,, setelah roby menjelaskan semua yg ada di hati nya tsb,, fina pun menangis dan berkata oh.. Ini kamu yg sebenarnya setelah aq di pukul,di tempar, tendang, kamu se enaknya aja mutusin aq,, aq sayang sama kamu aq rela di pukul gara2 pengen ketemu kamu,.mana tanggung jawab kamu ke aq sahut fina???? Roby pun bengong sambil meneteskan air mata, fin aq melakukan ini aq ga mau kamu menderita gara2 aq. Fina; aq akan lebih menderita apabila kehilangan kamu,,. Karena rasa yg sangat dalam mereka pun memutuskan tetap pacaran dan lebih hati2 menjalani hubungan ini.... ,,

tak terasa hubungan mereka sudah 2 thn mereka pun tetap saling mencintai meskipun hubungan mereka tak di ketaui oleh keluarga fina,, bahkan mereka sudah ke jenjang yg lebih serius.. Dan sudah menyusun rencana untuk menikah..

Di tahun 2010 adalah tahun yg penuh tantangan dimana hubungan mereka ketauan lagi oleh keluarga fina bahkan fina pun di susuh nikah supaya tidak berbuat yg macam2 menurut keluagra nya,, si roby pun tak terima dgn perlakuan keluarga nya ke fina yg memaksa fina untuk menikah.. Roby pun jatuh mendengar fina mau di nikahkan fina pun demilian lebih menderita. Fina di kasih 2 pilihan menikah atau di usir. Fina dikasih 1 minggu waktu untuk memikirkan pilihan tsb,, selama 1 minggu itu lah fina tidak di kasih apa ap oleh keluarga nya,, makan pun nga ada.. dari selasa sampai senin roby lah yg mengasih fina makan yg dimana posisi itu roby lagy nganggur... Bahkan roby sampai kehabisan uang untuk memenuhi kebutuhan fina,, hari minggu uang roby cuma tersisa 10 rb itu pun belum makan siang roby membagi uang tsb 7 rb ke fina dan sisanya buat makan hanya dgn uang 7 rb yg belum makan siang fina pun berencana puasa esok harinya,, fina membeli nasi + sayur kentang dan air mineral yg di makan sedikit dan sisanya untuk puasa besok ... fina; kak besok aq puasa,, roby; puasa apa dx ???? Fina; Ya puasa habis besok nga ada lagi yg mau di makan. Roby; jangan dx tar malam kk nyari utangan tuk kita besok ,, fina; ga usah kak nasi yg tadi msh ada kok buat saur roby; ywdah besok kita sama2 puasa.. Fina; kk makan apa!?? Roby; kk msh kuat kok dx:..
esok harinya fina; kak sayur yg fina makan semalam sudah basi kak ,, roby pun nangis mendengan perkataan fina,, ywdh dx di tahan ya hari ini kk dapat duit minjem ma teman...

hari senin fina sudah harus menentukan pilihan.. Dan pilihan fina pun tetap untuk memilih roby...dan fina pun tidak tgl di situ lagi dan numpang ke keluarga nya yg lain yg agak jauh dari tempat roby. Hubungan mereka pun semakin dalam dan pada tahun 2012 akan menikah,,,

Fina merasa hanya dgn cinta saja tak cukup untuk ke depan,, ia pun memimta syarat ke roby untuk bekal setelah menikah yaitu sebuah rumah n pernikahannya harus megah..syarat itu di minta supaya dia tidak malu kekeluarganya karna dia lebih memilih roby dan roby pun menyangup i semua itu..

Hubungan mereka mulai terganggu karena roby sudah sibuk dgn kerjanya dan komunikasi pun agak jarang,, roby lebih memilih untuk fokus mengejar membeli runah dan mengumpulkan uan untuk menikah,, di sini mulai ada intrik2 di ke duanya,, komunikasi,perhatian mulai jarang antara roby n fina , fina merasa roby sudah berubah lebih mementingkan diri sendiri dari pada dia padahal roby fokus untuk mengejar membeli rumah, semuanya mulai berubah tampa se pengetauan roby diam2 fina menjalin hubungan dgn teman nya roby yg bernama miko,, setelah 1 bln hubungan mereka roby pun mengetaui hubungan mereka,, roby pun ngak marah ke fina karena dia pun merasa salah lebih memikirkan rumah dari pada fina,, mereka berjanji tidak akan mengulangi kesalahan tsb.. Roby pun tetap fokus ke cita2 nya tampa mengsampingkan fina,, eh ternyata selingkuh itu sudah dinikmati oleh fina dia pun tetap pacaran dgn miko tampa di ketaui roby,, miko pun cwo nga punya malu sudah tau cwe teman msh aja mau..

Selang beberapa bulan roby pun merasa curiga ke fina seolah2 dia telah berubah tidak seprti yg di sayangi dulu.. Ke curigaan ini pun tidak di tampakan ke fina dan dia pun sengaja membiarkan prilaku fina yg sudah ngak karuan.. pada hari senin tgl 14 februari 2011 mungkin hari yg paling menyakit kan bagi roby di mana dengan kepala mata sendi ri melihat fina dan miko masuk hotel dan roby pun menyambari mereka ber dua,, ternyata benar apa yg di rasakan roby selama ini fina sudah berubah.roby pun tak kuasa menahan rasa sakit tsb dan lebih banyak sendiri,, selama 1 bulan stress nga kerja, dia pun di pecat..roby stres berat meratapi nasip nya bahkan dia pun tidak mau lagi bertemu fina meskipun di dalam hatinya hanya fina yg dia harapkan.

Di 3 bulan kejadian itu sudah berlalu roby pun merasa salah jika hanya mengenang kejadian itu,,roby pun bangkit dengan sisa2 tabungan yg dia kumpulkan dia pun membeli rumah walaupun kredit.. Dia pengen buktikan ke fina bahwa dia mampu walaupun sendiri.. Kehidupan roby pun mulai membaik dari segi ekonomi,,mental skrg sudah mulai pulih.. Cuma segi kepercayaan ke perempuan yg belum ada pada dirinya saat ini,, siapa ka wanita yg bisa membuat roby bahagia????

. Dari kabar terakhir yg di terima fina pun pulang kampung dan ngak ada kabarnya lagi

Semoga fina benar dalam memilih jalan hidupnya ke depan,, ameein!!....
 
 
From:
Edwar Kamto


Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
Jangan Pernah Lukakan Si Dia

Monday, 16 January 2012

7 Fakta Hubungan Terjalin

KONGSIKAN!
Sememangnya adalah lumrah kehidupan sebagai manusia untuk hidup berpasang-pasangan. Dan disebalik perhubungan antara kedua jantina tersebut mempunyai beberapa fakta menarik yang mungkin kami boleh kongsikan bersama anda. 
(1) Kebanyakan lelaki atau wanita lebih gemar untuk memilih pasangan yang tidak mempunyai latar belakang yang sama tetapi masih boleh berkongsi minat yang sama.
(2) Walau bagaimana baik sekalipun sesuatu hubungan tersebut, 70% daripada masalah didalam hubungan pasti tidak akan diselesaikan. Pasangan akan terus diselubungi permasalahan yang berulang-ulang. Pada peringkat ini, komunikasi antara pasangan adalah amat penting.
(3) Perhubungan sebagai kekasih adalah 30% lebih mudah terputus berbanding perhubungan sebagai rakan.
(4) Lebih daripada 90% pasangan yang sudah berkahwin bersetuju bahawa cinta pertama pasti tidak akan berhasil.
(5) Jangka masa hubungan tanpa ikatan perkahwinan biasanya hanya mampu bertahan sekitar setahun berbanding pasangan yang telah berkahwin dimana perhubungan mereka akan bertahan lebih lama.
(6) Risiko pasangan yang menjalinkan hubungan jarak jauh untuk berpisah adalah 20% lebih tinggi berbanding pasangan yang menjalinkan hubungan jarak dekat.
(7) Apabila sesuatu hubungan telah terputus, masa yang diambil untuk lelaki mencari pasangan yang baru kebiasaannya lebih singkat berbanding wanita.


Dalam perhubungan, ibaratkanlah ia seperti kaca. Jika terlalu erat digengam ia akan pecah dan melukakan diri. Jika pecah, walau dicantum kembali, ia tidak seperti asal lagi.
Maka berhati-hatilah dalam bercinta, wanita ini dari rusuk kiri yang bengkok. Jika terlalu keras memaksa ia akan patah, dengan hikmah sahaja ia dapat dibentuk. Terciptanya bukan dari kepala untuk dijunjung, bukan jua dari kaki untuk dialasi.Tetapi dekat di bahu untuk dilindungi, dekat di hati untuk dicintai, dekat di sisi untuk menjadi teman sejati.

SUMBER : 
top5reason.com

Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
Jangan Pernah Lukakan Si Dia

Friday, 13 January 2012

Puisi Cinta III



Awak,
Kita tidak berpegangan tangan seperti mereka,
melafaz kata cinta berbalas-balasan,
bahkan sering ada jarak antara kita,
dan wujud pelbagai batasan,
Kita ini bercintakah?
Awak,
Kita ini tidak sering berhubungan,
tiada bicara manis,
dan masing-masing sibuk dengan diri untuk dipersiapkan.
Kita ini bercintakah?
———————————————————————
Ya,
Kita ini bercinta,
cuma bukan dengan definisi mereka.
Tetapi dengan definisiNya.
Belum waktunya untuk melangkaui batas yang ada,
sekarang adalah masa untuk mempersiapkan diri kita.
Manis hubungan bukan pada pegangan tangan,
juga bukan pada bicara kata,
tetapi dengan hubungan kita terhadap Tuhan,
dan sejauh mana kita menjaga pasangan dari neraka.
Nanti bila bersama,
kita bukanlah keluarga biasa,
bahkan pasangan yang siap untuk menembus syurgaNya.
Awak,
bukankah itu adalah cinta?

Sumber:

Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
Jangan Pernah Lukakan Si Dia

Wednesday, 11 January 2012

Azam Lelaki Solehah

Dalam membuat azam baru untuk menyambut tahun baru, ramai di antara kita telah menyimpan azam untuk menjadi lebih baik daripada tahun lepas. Bagi golongan lelaki, ramai yang tidak sedar akan pengertian “baik” itu sendiri.
Oleh itu, bagi golongan lelaki, daripada anda berazam untuk menjadi baik, lebih baik anda berazam untuk menjadi lelaki yang soleh. Untuk mengenali lelaki soleh, boleh lihat kepada 16 ciri-ciri berikut :
  1. Seorang yang taat kepada Allah dan Rasul-NYa
  2. Jihad fisabilillah di jadikan matlamat hidupnya
  3. Mati syahid adalah cita-cita hidupnya yang tertinggi
  4. Bersabar ketika menghadapi ujian dan cabaran daripada Allah s.w.t
  5. Ikhlas dalam beramal
  6. Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya
  7. Sangat takut kepada ujian Allah dan ancamanya
  8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya
  9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkanya
  10. Solat malam menjadi kebiasaanya
  11. Tawakkal penuh kepada Allah Taala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah semata-mata
  12. Selalu berinfak sama ada ketika dalam keadaan lapang mahupun sempit
  13. Menerapkan nilai kasih sayang sesame mukmin dan ukhwah antara mereka
  14. Sangat kuat amar makruf dan nahi mungkarnya, iaitu mengajak ke arah kebaikan dan mencegah perbuatan mungkar.
  15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan rahsia
  16. Seorang pemaaf dan berlapang dada dalam menghadapi kejahilan manusia, sentiasa saling mengingatkan antara sesama saudara dan tawaduk kepada Allah
sumber:


    Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
    Jangan Pernah Lukakan Si Dia

    Monday, 9 January 2012

    Salah Kah??

    Saya dan tunang bakal melangsungkan perkahwinan 2 bulan lagi. Saya seorang lelaki yang mempunyai teruna dan mempunyai latar belakang agama yang agak kuat.  Baru-baru ini saya terdetik untuk bertanya kepada bakal isteri tentang ‘dara’ si dia. Alangkah terkejutnya saya apabila akhirnya setelah berkali-kali ditanya, tuning saya akhirnya mengaku bahawa dia sudah tidak dara lagi.
    Walaupun si dia nampaknya seperti benar-benar sudah berubah dan menyesali masa silamnya, tetapi saya sukar untuk menerima kenyataan ini. Bayangkan setelah 3 tahun kami bercinta, si dia langsung tidak memberitahu kisah lampaunya. Wajarkah saya putuskan hubungan ini? Walaupun saya terlalu mencintai dirinya? Haruskah saya memaafkan si dia dan lupakan segala yang berlaku? Saya tertekan.
    Jawapan:
    Perit untuk diungkapkan. Tapi itulah dikatakan suratan takdir yang saudara perlu tempuhi. Segala keputusan samada untuk menjadikan si dia teman hidup saudara terletak pada saudara sendiri. Sebagai seorang lelaki,  adakah anda masih akan menjadikannya isteri yang sah walaupun mungkin dia bukan dara lagi?
    Walau menangis air mata darah sekalipun, nasi sudah menjadi bubur. Dara yang hilang sudah tidak boleh diganti lagi. Walaupun mungkin si lelaki sudah berkali-kali hilang terunanya, dara seorang wanita tetap menjadi ketentuan. Hari ini mungkin kita agak jarang mendengar persoalan teruna lelaki kerana beberapa sebab. Mungkin kerana hal ini tidak lagi menjadi topik penentuan nilai seorang lelaki. Atau mungkin juga sudah terlalu ramai yang bukan teruna lagi apabila mereka bernikah dan membina keluarga.
    Tetapi kita sebagai manusia, tidak dapat dijangka dan tafsir apa yang ada dalam kotak pemikiran masing-masing hatta bakal isteri kita sekalipun. Kepercayaan sesebuah perhubungan tidak menjamin ke jinjang pelamin setelah diuji dengan beribu dugaan. Semuanya telah berubah sekelip mata. Percayalah, Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Sesunguhnya Allah tidak akan membebani seseorang hambanya melainkan dengan kesangguppannya.

    Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk untuk kamu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. Surah Al-Baqarah ayat 216.
    Sesungguhnya iblis dan keturunannya akan meraung dan berteriak sekuat hati, tatkala mendengar seorang lelaki dan wanita ingin mendirikan rumah tangga. Kerana itulah kadang-kadang teramat sukar untuk mengambil keputusan berkahwin dengan alasan belum bersedia. Kerana beratus jutaan anak iblis bersarang dalam hati seorang lelaki dan wanita yang ingin berkahwin.

    sumber:

    Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
    Jangan Pernah Lukakan Si Dia

    Saturday, 7 January 2012

    Pergilah Cinta

    Ku anyamkan puisi indah
    Untuk merawat hati yg gundah
    Berlalu sudah episod cinta yang indah
    Tak perlu di kesali aku harus pasrah
    Di jambatan sepi ini
    Aku meniti sendiri
    Mengenang hari-hari yang silih berganti
    Mengenang ceritera cinta yang pantas berlari
    Aku mengharapkan cahaya mentari
    Menyinari hari-hari suram
    Menerangi awan hitam
    Dan menyuluh kegelapan malam
    Ya Allah ya tuhanku
    Hanya kau yang bisa memahami
    Segala keperitan yang aku alami
    Sesungguhnya kau pencipta alam yang aku geruni

    Jika benar ini takdirMu
    Berikanlah aku kekuatan diri
    Damaikanlah hati nurani
    Tabahkanlah jiwa ini
    Agar aku dapat menjalani jambatan api ini
    Jika ini juga kehendakMu
    Biarkanlah cinta itu pergi
    Biarkan cerita itu mati
    Tumbuhkan lah yg telah mati
    Gantikanlah cinta yang pergi….
    Sumber:

    Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
    Jangan Pernah Lukakan Si Dia

    Tuesday, 3 January 2012

    CaraKu Mencintai Mu

    Seorang perempuan baru saja melihat rekan perempuannya mendapat kiriman buket bunga yang besar dan cantik dari seorang kurir. Usut punya usut, ternyata bunga tersebut dari suaminya. Suaminya membuat kejutan dengan mengirimkan bunga untuk merayakan ulang tahun pernikahannya di tahun ke dua.

    Yang mendapat bunga sumringah bahagia, dan seluruh rekan perempuan di kantornya itu menjadi iri di buatnya.
    Agak siang, si perempuan mendapati rekan meja sebelahnya senyum-senyum simpul sendiri. Tak urung dia tanyakan hal tersebut kepada si pemilik senyum. Rupa-rupanya, rekan perempuannya tersebut baru saja mendapati sebuahmessage romantis dan manis di dinding facebooknya.
    Lagi, si perempuan merasa iri.

    Sesampainya di rumah. Si perempuan tersebut menyampaikan kisah-kisah yang didapat di kantor seharian kepada suaminya. Sang suami pun mendengarkan dengan seksama.
    Sampai kemudian, sang perempuan mengeluarkan kalimat andalannya berikut ini.
    "Kamu, selama hampir enam tahun pernikahan kita, bisa dihitung dengan jari kapan kamu memberikan aku bunga..."
    Sang suami terdiam.
    "Jangankan makan malam romantis, kirim pesan romantis di wall facebook aja kamu gak pernah. Aku ngerti siy itu bukan tipe kamu, dan kamu memang gak nyaman melakukan semua itu. Tapi sesekali, apa salahnya siy, bikin senang aku, bikin aku sadar kalau kamu betul-betul sayang aku gituh..."
    Sang suami tetap terdiam.
    "Jangan salah, aku tahu kok kamu sayang banget sama aku. Cuma, yah...bikin kek hatiku senang sekali-sekali..."
    Kali ini si suami hanya tersenyum sedikit, mengusap rambut sang istri, kemudian mengecup keningnya, lantas berkata...
    "Aku pamit pergi keluar dulu, ya? Mau merokok..."
    Sang istri mendengus, dan memutuskan pergi tidur lebih dahulu.
    ***

    Pagi hari, ketika si perempuan itu sudah kembali sampai di kantor dan hendak melakukan ritual wajib pagi hari di toilet kantor, yaitu, berdandan.
    Dia menemukan selembar kertas yang dilipat begitu saja, dijejalkan dalam kotak make-upnya.

    Istriku sayang,
    Aku memang tidak romantis.
    Aku memang tidak membelikanmu bunga, atau mengajakmu makan malam di restaurant pinggir pantai.
    Atau mungkin tidak bisa memberikanmu puisi indah. Maafkan, kamu benar, itu memang bukan gayaku, dan sesungguhnya aku tidak bisa melakukannya.
    Aku mencintaimu dengan caraku sendiri. Entahlah kalau kamu sadar atau tidak.
    Aku mencintaimu dengan mengantarkanmu ke kantor dan menjemputmu kembali. Karena aku tahu betul, betapa kamu membenci naik bus yang katamu busuk dan sumpek itu.
    Aku bahkan rela baru membuat janji temu dengan orang atau melakukan pekerjaan lain setelah mengantarkanmu. Tahu kenapa aku sering meeting malam hari? Karena aku ingin menjemputmu dulu dari kantor, dan memastikanmu kembali ke rumah dengan selamat.
    Aku mencintaimu dengan cara mengerti bahwa kamu tidak suka memasak. Aku tahu kamu bisa, walau kamu tidak menikmatinya. Katamu seluruh badanmu jadi bau dapur. Kamu tak suka mengiris cabe, memotong bawang, dan terkena percikan minyak panas. Tidak apa, aku mengerti, sayang...
    Aku mencintaimu dengan cara mengajak anak kita bermain di hari Minggu. Semata supaya kamu bisa punya waktu di salon. Dipijat, dilulur, pokoknya segalanya yang katamu "me time" itu.
    Aku mencintaimu dengan cara membetulkan selimut mu malam hari. Saat AC menjadi dingin, tapi kamu pasti misuh-misuh kalau aku matikan ACnya.
    Aku tahu, hal tersebut memang tidak ada romantis-romantisnya. Untuk itu, aku minta maaf.
    Tapi, begitulah caraku mencintaimu.
    Aku harap, kau mengerti.


    Dan, si perempuan yang tadinya hendak berdandan itu, membanjiri wajahnya dengan air mata. Sekarang, dia merasa menjadi istri paling tidak tahu diri, di dunia... 



    Sumber:

    Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
    Jangan Pernah Lukakan Si Dia

    Monday, 2 January 2012

    Sejenak Bersama Hati

    ** Hati adalah bejana Allah di muka bumi. Yang paling Dia sukai adalah hati yg paling lembut, paling kuat dan paling terjaga. Yang paling jauh dari Allah adalah hati yg keras. Jika hati telah keras, pandangan menjadi hampa.

    ** Hati menjadi keras karena empat hal, ketika melampaui batas dari kebutuhannya, yaitu makan, tidur, berbicara dan bergaul. Sebagaimana tatkala badan sakit maka makanan dan minuma menjadi tidak bermanfaat (tidak terasa nikmat),demikian pula hati ketika telah sakit oleh nafsu dunia, nasihat tak lagi berguna.

    ** Barang siapa ingin jernih hatinya, hendaklah ia mengutamakan Allah daripada nafsunya. Mereka menyibukkan hati dengan dunia, padahal seandainya mereka menyibukkannya dengan Allah, maka jernihlah hatinya untuk memahami makna firman Allah dan karuniaNya yg kasat mata serta membawa pemiliknya pada hikmah2 yg menakjubkan dan puncak faedah.

    ** Jika hati diberi santapan doa, dibersihkan dari kerusakan, tampaklah keajaiban dan muncullah hikmah. Kerinduan pada Allah dan keinginan untuk berjumpa dengan-Nya bagaikan angin semilir yg menerpa hati, mendatangkan kesejukan baginya dan menerangi dunia.

    ** Barang siapa meletakkan hatinya di sisi-Nya, maka akan tenang dan bahagia dan barang siapa yg meletakkannya di antara manusia, maka akan merasakan kegoncangan dan kebimbangan. Indikasi bahwa Allah mencintai seorang hamba adalah Dia memudahkannya untuk mencintaiNya,ikhlas beribadah kepadaNya, menyibukkan keinginannya denganNya, menyibukan lisannya untuk berdoa kepadaNya dan anggota badannya untuk berkhidmat kepadaNya.

    ** Hati terkadang sakit sebagaimana sakitnya badan, sembuhnya hati adalah dengan taubat dan menjaga diri dari dosa. Hati bisa pula berkarat sebagaimana berkaratnya besi, bersihnya hati adalah dengan berdoa. Hati bisa telanjang sebagaimana tubuh, perhiasannya adalah taat. Hati bisa lapar dan haus sebagimana tubuh, makanan dan minumannya adalah taat kepada perintah Allah, mencintaiNya, menyerahkan diri dan mengabdi kepadaNya.

    ** Jika hati diberi makanan cinta, hilanglah nafsu dunianya. Barangsiapa mengagungkan Allah dihatinya untuk tidak bermaksiat kepadaNya, maka Allah akan mengagungkan ia di hati manusia hingga mereka tidak menghinakannya


    Sumber:

    Sayangi Lah Orang Yang Kita Sayang..
    Jangan Pernah Lukakan Si Dia